Dobre igračke

(B92)

Koje će igračke biti omiljene vašem detetu uveliko zavisi od njegovog vršnjačkog okruženja. Međutim, to nikako ne znači da vi na izbor igračaka nemate uticaj.

Jelena Holcer

Kada kupite detetu autić na daljinsko upravljanje, lutku, kompjutersku igru... jasno je kako će uz ove igračke ono provoditi svoje vreme i kako će se igrati. Slično tome, ako mu kupite frizbi ili rolere – motivisali ste ga na fizičku aktivnost.

Odnosno, igru motivišete određenom igračkom.

Umetnički materijalji kao kreativne igračke.

Bojice. Što je dete mlađe pribor koji koristi treba da bude jednostavniji. Zato je idealno da prve bojice budu voštane (kreoni), a tek kasnije drvene i flomasteri.U predškolskom uzrastu, dozvolite detetu da vodene boje nanosi prstima, jer je držati četkicu teže nego držati olovku, i jer je to jedini način da kontrolišu bojenje.

Mase za modelovanje (plastelin, glina, glinamol, testo...) Što su deca mlađa masa za modelovanje treba da bude mekša, elastična ali ne pretvrda, koja se ne suši i ne mrvi lako. Važnije od toga da li plastelin miriše (proizvođači često mirisom kompenzuju kvalitet) jeste da boje budu što izražajnije a da je sama masa laka za modelovanje.

Zašto je bojenje, crtanje, modelovanje važno? Razvija se strpljenje, podstiče mašta i kreativnost, vežba koordinacija pokreta i fina motorika. Ima umirujuće dejistvo a istovremeno je i način izražavanja unutrašnjeg sveta deteta.

Koje je boje sunce? Nemojte ispravljati dete da nebo nije zeleno a more nije narandžasto ako je to tako na njegovom crtežu. To ne znači da ono ne zna koje je boje Sunce, zaista (čest odgovor dece je da im se „slaže“ da baš ta boja bude na crtežu, ili mu je trenutno to omiljena boja). Vašim preteranim usmeravanjem rizikujete da se dete oseća obeshrabreno. Crtanje je, baš kao i modelovanje jedna od retkih aktivnosti gde ono može i treba da ima potpunu slobodu.

Sportski rekviziti kao igračke.

Nije neophodno da dete trenira neki sport da bi bilo fizički aktivno. Za decu koja ne treniraju nijedan sport - sportski rekviziti korišćeni kao igračke imaju još veći značaj.

Lopta.Već od trenutka kada počne da sedi – ponudite detetu loptu. Svako kotrljanje lopte, puzanje za njom, pokušavanje da je uhvati jednom rukom... predstavlja dobru fizičku vežbu.

Kao igračke možete tretirati i rolere, bicikl, skejtbord, vijaču (zaboravljena jednostavna igra - preskakanje konopca), obruč...

Roditelji, sa svoje strane, kao protivargument navode nedostatak vremena, pretrpanost obavezama ili da njihovo dete, jednostavno, ne voli sportske aktivnosti.

Ljubav prema fizičkom kretanju i sportu možete pojačati: zajedničkim igranjem. (trčanje, šetanje, puštanje zmajeva, bacanje frizbija…) Kada ste vi u ulozi saigrača, prestajete da budete roditelj koji uvek nešto zahteva, nagrađuje, kritikuje... već pokazujete da umete da se igrate, i tako približite detetu. Takođe, naučite da pohvalite aktivnost a ne samo rezultat. Naime, ako uvek od deteta očekujete najbolje rezultate ili isključivo pobede na utakmicama rizikujete da ono ubrzo zaboravi da je sport - igra i koliko je važno da mu pruža zadovoljstvo i tokom treninga a ne samo posle dobijenih utakmica. Zašto su ove igre važne za vaše dete? Osim onoga što je očigledno (boravak na otvorenom prostoru, unapređivanje fizičke kondicije...), vaše dete dobiće podsticaj za

razvoj motorike i fizičke spretnosti, pojačanje koncentracije. Naučiće se poštovanju pravila koja važe za sve. Razvijaće timski, takmičarski duh. Sportski rekviziti doprinose osamostaljivanju. Postajući sve spretnije u nekoj fizičkoj vežbi porašće i njegovo samopouzdanje.

Društvene igre.

Puzzle. Za manji uzrast predviđene su puzzle tj. slagalice sa manjim brojem delova, a zatim se sa uzrastom povećava i broj delova i složenost same slike. Dozvolite detetu da izabere motiv i olakšajte mu početak igre instrukcijom kako da je započne (na primer: prvo pronađi ćoškove, koji imaju dve ravne ivice, ili na jednu gomilu stavi slagalice iste boje, na drugu druge boje....) Ne insistirajte da slagalica mora da se cela složi odjednom. Umesto toga, ostavite je tamo gde ste stali i nastavite posle pauze koja može biti i nekoliko dana ili nedelja do sledećeg slaganja.

Ponudite mu i Zabavna matematika, geografija, gramatika... (uspevaju da na zabavan i edukativan način da deci približe određene naučne oblasti), kao i Čoveče ne ljuti se, Risico, Cluedo, Master mind... (obratite pažnju da ove igre budu prilagođene uzrastu deteta kako bi mu bile zaista korisne i zabavne, jer ih odrasli često vole više nego deca).

Šah – iako se šah smatra sportom, on ima karakteristike i društvene igre. U uzrastu od 4 ili 5 godina dete može da razume pravila šaha ali će biti potrebno vreme da uspe da savlada osnovne strateške veštine. Pojačava koncentraciju, podstiče logičko mišljenje (planiranje svojih poteza, konstantni uvid u trenutnu poziciju, predviđanje poteza protivnika...)

Zašto su društvene igre važne za vaše dete? Iako mogu biti veoma raznovrsne, većina ovih igara ima određene zajedničke karakteristike. Odnosno, ne postoji polna ili uzrasna podela, igra podrazumeva i saigrača (time se dete socijalizuje sa drugom decom, ili kada su saigrači roditelji uspostavljaju međusobno još čvrće veze), uviđanje nemogućnosti kontrole, (ponekad u igri ne pobedi onaj ko se najviše trudi već onaj ko ima najviše sreće), učenje prihvatanja poraza…

Za sve igračke, od društvenih pa do plišanih, lutaka superheroja, automobilčića... važe ista pravila:

  • Važno je da su napravljene od prirodnih ili neškodljivih materijala.
  • Igračke ne moraju da budu skupe (većina roditelja zna da u određenom uzrastu, dete najviše voli šerpe, šuškavi papir, balon u koji ubacite zrno pirinča...) Kada kupite izrazito skupu igračku, verovatno ćete stalno opominjati dete da je ne razbije, i time mu, nesvesno, kvariti igru.
  • Idealna igračka je ona koja je istovremeno i zabavna i edukativna. Znanja stečena kroz igru ostaju duže upamćena jer su deo detetovog ličnog iskustva.
  • Ne pretrpavajte dete igračkama (što ima više igračaka, više će se žaliti da mu je dosadno).
  • Igrajte se zajedno. Ima mnogo prednosti za dete, za vaš međusobni odnos, ali biće dragoceno i vama, lično. Opušta, podmlađuje, razveseljuje.


Ukratko, svaki put kada pomislite ili izgovorite: „ono voli tu igračku i šta mu mogu?“, setite se da ako mu „ne možete ništa“, kada dete ima 5 ili 7 godina, bićete još bespomoćniji kada bude imalo 15 ili 17 godina. To ne znači da ćete mu zabranjivati igračke koje se vama ne sviđaju, već samo da ćete i vi aktivno učestvovati u njihovom izboru. Naime, vi znate nešto vaše dete ne zna. Igračke utiču na njegov razvoj.

1 comment:

Anonymous said...

прочитајте цео блог прилично добро